7 najčastejších chýb pri zariaďovaní spálnem

Prebúdzate sa unavení a nevyspatí, aj keď si doprajete výdatný spánok? Jednou z príčin nekvalitného spánku môže byť nevhodne zariadená spálňa. Prezradíme vám, akých chýb sa ľudia pri jej zariaďovaní najčastejšie dopúšťajú.

1. Nesprávne umiestnená posteľ

Umiestnenie postele ovplyvňuje nielen kvalitu spánku, ale aj naše snívanie či dokonca sexuálnu aktivitu v spálni. Pokiaľ si chcete s umiestnením postele vyhrať, odporúčame článok Ako umiestniť posteľ podľa feng-šuej. Ak hľadáte Zjednodušený návod, vykonajte tieto tri veci:

 

  • Majte k posteli prístup z oboch strán, najmä ak nespíte sami.
  • Neumiestňujte posteľ priamo pod okná, aby vás nerušilo svetlo a neboli ste v prievane.
  • Posteľnú plochu majte vyššie nad zemou. Vďaka tomu sa v matraci bude udržiavať menej vlhkosti.

 

2. Nekvalitné matrace

Pri nákupe matraca rozhodne nešetrite. Na druhú stranu ani drahý matrac nie je zárukou toho, že sa kvalitne vyspíte. Kľúčom k zdravému spánku je správne zvolený matrac. Vhodne zvolený matrac v kombinácii s dobrým roštom dokonale rozloží hmotnosť tela, kopíruje jeho tvar, poskytuje chrbtici dostatočnú oporu a uvoľnenie chrbtovým svalom. Vďaka tomu si v noci pri spánku dokonale oddýchneme, celé telo zregeneruje, prípadne uľavíte boľavému chrbtu.

 

Náš tip: Predĺžte životnosť matraca použitím snímateľného chrániča. Chránič matraca vďaka vodeodpudivému náteru z kaučuku ochráni matrac proti tekutinám aj ďalším nečistotám.

 

3. Zle zvolené farby

Rušivé farby na stenách spálne, ako sú červená, oranžová alebo výrazná žltá, nabádajú k aktivite a pôsobia rušivo. K odpočinku teda nie sú vhodné. Okrem toho sýte a tmavé farby priestor opticky zmenšujú. Do spálne preto voľte čisté, neutrálne, svetlé odtiene. Ideálne je mentolová, svetlo modrá, zelená alebo púdrovo ružová. U obliečok a ďalších doplnkov môžete popustiť uzdu fantázii a bez obáv zvoliť aj výraznejšie farby či vzory. Dôležité je, aby ste interiér celkovo zladili. Pri výbere farieb sa riaďte tiež tým, že dominovať by mali maximálne dve základné farby. Nikdy nie viac.

 

4. Dekoračné vankúše miesto vankúša na spanie

Dekoračné vankúšiky v spálni sú pekným dizajnovým doplnkom, ale nepoužívajte ich na spanie. Hlava by mala byť počas spánku podložená jedným kvalitným vankúšom. Vhodnou voľbou je anatomický vankúš s pamäťovou penou, ktorý sa dokonale prispôsobí telu a poskytne kvalitnú oporu hlave a krčnej chrbtici. Vďaka použitým materiálom sa anatomické vankúše vytvarujú podľa tvaru krku a hlavy, takže poskytujú uvoľnenie šijovým a ramenným svalom.

 

5. Spálňa, skladisko a sušiareň v jednom

Spálňa má byť priestranná, vzdušná a čistá. Nerobte zo spálne skladisko alebo sušiareň. Pokiaľ nemáte možnosť sušiť veci inde ako v spálni, snažte sa to urobiť cez deň a na noc sušiak schovajte. Rozhodne do spálne neumiestňujte nepotrebné veci. Naopak sa snažte čo najviac vecí zo spálne odstrániť a to vrátane nepotrebného nábytku. Vyhnite sa robustným skriniam s malým úložným priestorom a tmavým kúskom nábytku. Ak to vaše priestory umožňujú, kúpte si do spálne vstavané skrine s posuvnými dverami, ktoré šetria priestor a slúžia ako zvuková izolácia.

 

6. Nedostatočné zatienenie okien

Spánok v tme má zásadný vplyv na našu psychiku, zdravie a dokonca aj krásu. Ak svoje telo počas noci dlhodobo vystavujete svetlu, neumožňujete mu, aby si dostatočne oddýchlo. To môže vyvolať chronickú nespavosť, poruchy imunity, predčasné starnutie, ale aj závažné ochorenia. Preto minimálne hodinu pred spánkom zhasnite všetky svetlá, nepoužívajte mobil a nezaspite pri pustenej televízii ani rozsvietenej lampičke. K zatieneniu okien použite nepriepustné závesy. Naozaj dokonalú tmu zaistia pred okenné žalúzie, ktoré sú zároveň skvelou ochranou pred horúčavou v lete.

 

7. Nekvalitný vzduch

Zlý vzduch v spálni spôsobuje bolesť hlavy a ráno sa budete budiť bez energie, preto spite v dobre vetranej miestnosti. Ideálnym riešením je inštalácia vetracieho systému (mikroventilácia). Ak trpíte na suchý vzduch, popremýšľajte o kúpe zvlhčovača. Na odbúranie prípadných škodlivín vo vzduchu použite čistič. Pokiaľ na podobné vychytávky nie ste, môžete si pomôcť umiestnením správnych izbových rastlín do spálne. Napríklad rýmovník vypúšťa silice, ktoré majú dezinfekčné a antiseptické účinky. Okrem vzduchu nezabudnite tiež na to, že v spálni by mala byť skôr nižšia teplota (cca 17-19 ° C). Podľa austrálskych vedcov prispieva spanie pri nižších teplotách nielen k lepšiemu spánku, ale dokonca aj ku štíhlejšej postave.